10.04.15
"ЗАЛИШИТИ СВІЙ СЛІД НАЗАВЖДИ"
Кожна
епоха й країна дарують людству незабутнього національного митця:
художника, архітектора, скульптора, поета чи письменника. З – поміж
безлічі талановитих людей є такі, які поступово входять у оселі, родини,
душі й серця пересічних громадян і залишають свій слід там назавжди…
Коли
починаєш ходити, знайомишся з оточуючим тебе світом. Ось улюблений
ведмедик – сонько, а от моє ліжечко, а у куточку тихенько стоять татові,
великі, й мамині, маленькі, домашні капці. А там, ще трішечки пройти, і
велика кімната, у якій стоїть шафа з книжками. Я ще не можу прочитати
їх назв, дотягнутися до полички, дістати, але пройде ще трохи часу, і
все буде у моїх руках.
Пройшли
роки. Шафа стала меншою, беру з полиці все, що захочу, переглядаю.
Відкриваю книжку, і на мене дивиться сумний чоловік, читаю: «Ко- б –
зар». Рука тягнеться до великих золотавих букв, проводжу пальчиками один
раз, другий… Це було моє перше знайомство з великим українським
письменником. Ура! Я вже сам вмію читати. Раптом до рук потрапила
тоненька книжечка з човником на воді, з багряним заходом сонця. «Тарас
Шевченко. Зоре, моя вечірняя.» Книжечка старенька, вона ще з дитинства
моєї мами.
Тече вода з – під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Так
гарно, співуче, мелодійно. Так само говорила моя прабабуся, яка родом з
Полтавщини, і знала напам’ять дуже багато віршів Шевченка. Від неї
залишилося на згадку нам, правнукам, стареньке видання «Кобзаря» з
гарними ілюстраціями. І, раптом, виникає спогад: сивенька бабуся Галя з
добрими блакитними очима сидить, шиє і розповідає, ніби струмочок
дзюрчить:
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи, дівчата,
А матері вечерять ждуть…
І ось я вже у третьому класі. Урок читання. Вчителька задає вивчити напам’ять вірш Т. Шевченка. Мій вибір зупиняється на «Долі».
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала.
…Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Коли читав цей вірш, зразу згадав все, що розповідали про тяжку долю хлопчика Тараса, згодом – юнака й чоловіка Тараса Шевченка.
Весна. Виходиш до Дніпра. І ось вони, відомі рядки, ніби виринають з річкової глибини:
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І так стає млосно від такої краси! Так і хочеться поділитися своїм щастям з усіма.
Народна
мудрість і трагічна доля українського народу, національна свідомість і
краса степів і могутнього Дніпра, боротьба за незалежність й нещасливе
кохання – все це знайшло відображення у віршах Кобзаря. За поетичними
строфами Шевченка можна вивчати історію мого народу. Кожний рік,
вивчаючи вірші поета, відкриваєш нові сторінки життя митця й України. І
згадую відразу сумний погляд з першої сторінки з книги з золотими
буквами «Кобзар».
Росія
має Олександра Пушкіна, Польща – Адама Міцкевича, Англія – лорда Дж.
Байрона, Франція – Маларме, а Україна – Тараса Шевченка. Це та частина
держави, яка робить країні авторитет, самобутність, національну
свідомість й приналежність серед інших країн світу до вселюдського
досвіду!
Комарницький Ілля,
переможець міського конкурсу есе «Мій Шевченко»
наступна
Воробйов Дмитро, призер конкурсу есе “Мій Шевченко”